Top 5 fødevarer til sundt hår 2018

11 november 2018

Sundt hår starter med en velafbalanceret kost. Tjek denne guide til de fem bedste fødevarer til sundt hår, og begynde at fodre din manke i dag.

For de fleste af os, når det kommer til at tage sig af vores hår, den sædvanlige vedligeholdelse rutine indebærer hyppig vask, konditionering, styling og gå til regelmæssig nedskæringer på frisørsalon. Men din kost kan spille en stor rolle i den ser ud i dit hår. Prøv at tilføje disse fødevarer til sundt hår til din kost.

load...

Sundt hår starter med en velafbalanceret kost, siger Willow Jarosh, en certificeret diætist-ernæringsekspert på C & J Nutrition i New York. Specifikke næringsstoffer i fødevarer spiller en vigtig rolle i en sund hårvækst og vedligeholdelse, og hvis nogen mangler fra din kost, kan dine tråde lide, siger hun.

Tjek denne guide til de fem bedste fødevarer til sundt hår, og begynde at fodre dine hårsække til morgenmad, frokost og middag.

1. Spinat, kylling og rød peber

Læg din plade med spinat og kylling for deres sundhedsmæssige fordele for håret. Begge disse fødevarer er gode kilder til jern, et mineral, der hjælper røde blodlegemer transporterer ilt til hårsækkene. Denne strøm af ilt er afgørende for at fremme en sund hårvækst og stærke tråde, siger Jarosh.

load...

Til formål at få din jern fra både vegetabilske og animalske kilder, rådgiver Jarosh. Fordi C-vitamin øger mængden af ​​jern kroppen absorberer, så prøv at spise jern-rige fødevarer med en frugt eller grøntsag, såsom rød peber eller jordbær, siger hun.

Serveringsforslag:

Kyllingebryst med spinat og rød peber er et perfekt eksempel på en jern-pakket måltid, der leverer omkring en tredjedel af dit daglige behov 18 mg. Få resten i løbet af dagen fra andre gode fødevarer kilder, herunder befæstede korn, magert oksekød, fisk, linser, bønner og sådanne grøntsager som tomater og roer.

2. Østers

De berygtede afrodisiaka faktisk leverer meget mere end en kælen følelse. Østers er en af ​​dine bedste kilder til zink, et mineral, der er afgørende for mange funktioner i kroppen, herunder celledeling er nødvendig for en sund hårvækst. "Lave niveauer er forbundet med lavere vækst og hårtab,” siger Jarosh. Faktisk tør hovedbund og tyndere hår er to symptomer på en zinkmangel.

load...

Serveringsforslag:

Østers pakke det mest zink pr bid - blot én giver hele din dag er zink krav (8 mg). Men du vil også opfylde dine zink behov med tre ounces magert oksekød eller svinekød. Eller bare fylde din morgenmad skål med befæstede korn.

3. Søde kartofler

Disse og andre appelsin veggies skylder deres plads på listen over fødevarer til sunde hår - såvel som deres rige farver - til en høj koncentration af beta-caroten. I din krop, dette carotenoid konverterer til A-vitamin, som hjælper med at regulere celle produktion og omsætning, siger Bethany Thayer, MS, en registreret diætist og talskvinde for det amerikanske Diætetiske Association. Regelmæssigt hamskifte fra gamle celler og erstatte dem med nye bidrager til en sund hårvækst, plus en glat og sund hovedbund.

Læs også:

Beta-caroten er også en kraftig antioxidant. Den beskytter huden - herunder på din hovedbund - for skader forårsaget af UV-stråler.

Serveringsforslag:

Prøve en bagt sød kartoffel til en solid dosis af beta-caroten. Gulerødder, squash, melon og abrikoser også levere rigelige mængder. En god tommelfingerregel: Til din anbefalede fem portioner frugt og grøntsager om dagen, skal du vælge en række forskellige farver, herunder mindst en, der er høj i beta-caroten, at få sundt hår.

4. Æg

Æg levere flere næringsstoffer er nødvendige for at opretholde et sundt hår. Først, de er en god kilde til protein og aminosyrer, protein byggesten. Fordi hår er lavet primært af keratin, en type protein, at få tilstrækkelige mængder i din kost er nødvendig for hårvækst og styrke, siger Jarosh. ”Vi kaste naturligt hår hver måned, og kost lavt proteinindhold kunne bremse den hastighed, hvormed tråde vokse tilbage, forårsager hår til at se tyndere,” siger hun. Ligeledes spise for lidt protein kan bidrage til svage eller skøre strenge.

Udover protein, æg giver zink og jern, plus B-vitaminer, som støtte i metabolismen af ​​fødevarer, siger Thayer. De hjælper med at konvertere, hvad du spiser i den energi din krop har brug for sine forskellige funktioner, herunder en sund hårvækst cyklus. Konkret tænker af vitaminer B-6 og B-12 ”som budbringere, der leverer den næring fra din sund kost til hårsækkene,” siger Jarosh.

Serveringsforslag:

Jarosh rådgiver tre til fem æg om ugen. Du får også protein og B-vitaminer fra fjerkræ, magert kød, fisk og linser.

5. Laks

Fisk er en livret blandt ernæringseksperter, og laks er en superstjerne de nævner ofte takket være høje niveauer af omega-3 fedtsyrer. For sundt hår, disse gode-for-dig fedtstoffer opfører sig som interne balsam, der hjælper til at holde din hovedbund og hår fugtes, skinnende og sundt. Laks indeholder også andre streng sparere som B-vitaminer, protein og jern.

Serveringsforslag:

Eksperter anbefaler at spise laks eller andet fede fisk som makrel, sø ørred og sardiner to til tre gange om ugen for at få din fylde af omega-3 s. Ikke en seafood fan? Drys to spiseskefulde knust hørfrø i din havregrød eller smoothie.

Disse næringsstoffer og fødevarer til sundt hår er nogle af de samme, der giver din krop et løft. Så prøv at øge dit indtag, selv om det betyder mellemmåltider på gulerødder eller bestilling af en side af spinat gang imellem. Du kender talemåden ”Når du ser godt ud, du føler dig godt”? Du vil se, hvor sandt det kan være.

load...