7 fødevarer, der stopper hårtab (forebyggelse)

14 november 2018

At se flere strenge i din pensel end normalt? Du er ikke alene. Det anslås 80 millioner amerikanere oplever han- eller hun-mønster skaldethed som de bliver ældre, og utallige andre lider hårtab fra lidelser som autoimmune sygdomme, diabetes, vitaminmangel, stress og mangel på søvn.

Mens kæmper med skaldede pletter og udtynding Lokker er stressende, er der håb: Forskning viser, at det er muligt at blive tykkere hår tilbage op gennem kostændringer.

Fyld din tallerken med følgende fødevarer, som er rige på gennemprøvede næringsstoffer hår-vækst, som det er beskrevet i den nye bog Spis til ekstraordinær Sundhed og helbredelse.

load...

Vil du se, hvordan du kan løse 90 + forhold med mad?

Hår er et protein fiber (som er søm), hvilket betyder, at du skal spise protein til at vokse nye tråde og holde de eksisterende stærke. Protein er også påkrævet for at producere keratin, et centralt strukturel komponent af hår.

En smart valg er havbaseret protein, som laks, som har vist sig at øge hår sundhed i kvinders takket være sine omega-3 fedtsyrer og vitaminer.

Når det bruges som et aktuelt behandling, kan honning forbedre udseendet af tyndere hår. I en undersøgelse af patienter, der oplever arp, som omfatter skalering, kløe og hårtab, dem der anvendes en opløsning af 90% honning og 10% vand til deres hovedbund hver anden dag i 4 uger rapporterede en forbedring i hårtab i slutningen af undersøgelsen.

load...

Nogle af de mest lovende forskning om at vende kvindelige mønster hårtab blev udgivet i januar 2018 Journal of Cosmetic Dermatology. Individer i undersøgelse fik et kosttilskud indeholdende omega-3 og omega-6 essentielle fedtsyrer og antioxidanter i 6 måneder. Resultaterne var overvældende positiv: Efter 6 måneder, 90% af individerne rapporterede en reduktion i hårtab, 86% rapporterede en forbedring af hårvækst, og 87% rapporterede tykkere hår.

At opnå tilsvarende resultater, spiser nødder og frø med højt omega-3 fedtsyrer og omega-6s, ligesom valnødder, hørfrø, og olier, såsom vindruekerneolie, solsikkeolie, og sesam.

Læs også:

En undersøgelse viste, at kvinder med hårtab har markant lavere jern og vitamin D2 niveauer end aldersmatchede kontroller. Spinat er en god satsning, fordi det er rigt på jern og høj i C-vitamin, som hjælper med jernoptagelsen. Kast en spinat salat med hårdkogte æg eller svampe, som begge er fyldt med D-vitamin, for at give dig selv den bedste chance for at bremse hårtab.

load...

Zink synes at være en super næringsstof, når det kommer til forebyggelse og behandling af hårtab. I en undersøgelse, forskerne sammenlignede zink niveauer af 50 personer med hårtab på grund af alopecia areata til 50 raske kontrolpersoner og fandt, at alle de alopecia patienter havde signifikant lavere zink niveauer. En anden undersøgelse undersøgte zink og kobber niveauer i 312 mænd og kvinder oplever hårtab. Uanset årsagen til hårtab, alle fag havde betydeligt lavere zink niveauer end kontroller.

Heldigvis kan zinktilskud og spise masser af zink-rige fødevarer bremse hårtab i de fleste af disse tilfælde, så det er en god idé at føje den til din kost. Ifølge National Institutes of Health, østers indeholder mere zink per portion end andre fødevarer. Andre fødevarer kilder til zink omfatter valnødder, spinat, æg, solsikkefrø, grønne ærter, hvedekim, havregryn og kikærter.

Græskar, rosmarin, og kokos olier alle handle som nektar til hovedbunden. I en undersøgelse, gav forskere mænd med hårtab 400 mg per dag i græskar frø olie eller et placebo i 24 uger. De, der tog græskarkerneolie oplevet en stigning i hårvækst 40%.

Og der er noget, der taler for olier, selv når du ikke spiser dem: Når det bruges som en forvask og post-vask grooming produkt, er kokosolie vist sig at beskytte håret mod protein tab, og rosmarin olie har vist sig at øge hårvækst kan sammenlignes med minoxidil, den vigtigste ingrediens i Rogaine-og med mindre hovedbund kløe.

En nylig undersøgelse viste, at en supplement indeholdende Cistanche tubulosa (en ørken plante brugt i traditionel kinesisk medicin) og Laminaria japonica (en spiselig brunalger) fremmet hårvækst i mennesker med mild til moderat hårtab. Efter 16 ugers tilskud, frivillige oplevede en stigning på 13% i hår volumen og en stigning i hår tykkelse 27%. Tillægget var også effektiv til behandling af hovedbunden inflammation og skæl.

load...